ענת מאיר - מאמנת כושר ומדריכת ארובי
   

פירסומים

ח"כיות בכושר

לאחר 25 שנות ניסיון כמורה לחינוך גופני ומדריכת כושר אירובי, ולאחר הנחיית שתי סדרות טלוויזיה בנושאי כושר ואורח חיים בריא, רציתי לדעת האם גם נבחרות הציבור שלנו עושות כושר ומקפידות על קיום אורח חיים ובריא. אני נפגשת אתן בחדר הכושר של משכן הכנסת בירושלים ולרגל המאורע חברות הכנסת אורלי לוי- אבקסיס, רונית תירוש ומירי רגב, מתייצבות לריאיון אתי כשהן מצוידות בבגדי ספורט אופנתיים, לא לפני שהן מפגינות גם קצת יכולת בכל מה שקשור לפעילות גופנית. ”לצערי, אחד הגורמים המעכבים את הציבור לאמץ אורח חיים בריא ואהבה לפעילות גופנית הוא דווקא שיעורי החינוך הגופני בבית הספר“, מסבירה ח“כ תירוש, יו“ר השדולה לקידום הספורט והחינוך בישראל. ”למה? כי בדרך כלל שיעור קונבנציונלי מתחיל בריצה סתמית, שגוזלת חצי שיעור, ובחציו השני משחקים בכדור. התנהלות כזאת גורמת לתלמידים לאבד עניין, להשתמט משיעורי הספורט, ובכך נמנעת ההטמעה של חשיבות הפעילות הספורטיבית בדרך חיובית ואוהדת“.

אז מה הפתרון לדעתך?

הפתרון הוא שינוי. יש לשלב בשיעורים נושאים מגוונים, הכוללים שיטות שונות ועדכניות כמו פלדנקרייז, פילאטיס, חיזוק ועיצוב, וכמובן פעילות אירובית, שכוללת בין השאר גם משחקי כדור. עם זאת, חשוב להדגיש שיש דור חדש של מורים לחינוך גופני, המצוידים ברעננות ובגישה יצירתית, אך אלה אינם משתלבים במערכת מכיוון שזו ”פקוקה“ על ידי הדור הוותיק, שחלקו כבר שחוק ומקובע בקונספט של ימים עברו.

”אף על פי ששיעורי הספורט בבית הספר לא נותנים את המענה האידאלי, נקודת האור היא שמרבית הילדים נמצאים במסגרות של חוגי ספורט שונים לאחר שעות בית הספר, כך שהחשיפה והעיסוק בפעילות גופנית לא נותרים ללא מענה“, כך לדבריה של ח“כ לוי-אבקסיס, המכהנת כיו“ר השדולה לטיפול בילדים ובבני נוער בסיכון. היא מסבירה כי ”הבעיה היא דווקא בילדי הפריפריות, שאינם זוכים להזדמנויות שוות ולחוגים עקב מחסור במשאבים. חשיבותן של פעילויות בתחום הספורט רבה ביותר. העיסוק בספורט ממלא את שעות הפנאי של בני הנוער, מרחיק אותם מן הרחובות ומונע שיעמום, מחנך למשמעת, מעניק ביטחון עצמי ומהווה גם קרש קפיצה להתפתחות אישית וגם תעסוקה חיובית“. ”אחד הפרויקטים החשובים שאני עובדת עליו עכשיו הוא ’ייבוא‘ משחק הטניס לפריפריות“, מוסיפה אורלי לוי-אבקסיס, ”מלבד מגרש, שכבר קיים ברוב המקומות, לא נדרשת השקעה כספית גדולה, כך שכל אחד יכול לממש את הפוטנציאל שלו. אני חושבת שזו בדיוק ההזדמנות לקרוא לפרויקט ממשלתי רחב היקף, שיסייע להרים את הרעיון על ידי סבסוד החוגים לכל דורש“.

גם ח“כ מירי רגב, יו“ר ועדת המשנה לפריפריה תחת ועדת הכספים, תומכת נלהבת ברעיון להרחיב את תחום הפעילות הספורטיבית במטרה לשפר את איכות החיים. ”אני תומכת מאוד בעידוד הפעילות הגופנית בתחומי הפריפריה
ועידוד הספורט התחרותי. מעבר ליתרונות הידועים של הספורט, הוא מהווה כלי להקניית משמעת, עבודת צוות וערכים. לדוגמה, באמצעות פעילות אתלטית כמו רכיבה על אופניים או ניווט, שמאוד מתאימים לאזור הנגב והגליל, ניתן לגבש מחדש בני נוער שנפלטים ממערכת החינוך“.

האם לדעתך מודעות ופיתוח הכושר האישי מסייעים לחיילים שמתגייסים?

בהחלט. כדוברת צה“ל לשעבר אני יכולה להגיד לך שלאימון בצה“ל יש משמעות רבה, והדגש עליו הוא רב. בכל קורס, בין אם זוטר ובין אם פיקודי, מקפידים על פעילות גופנית קבועה. אחת לשבוע כל המפקדים וקציני המטה יוצאים ליום ספורט, כשהמסר הוא הדגשת מחויבות הארגון הצבאי לתודעת אימון גופני. מעבר לכך הצבא מקיים גם קבוצות שבהן מלמדים על החשיבות שבתזונה נכונה.

איך את עצמך שומרת על הכושר והמשקל?

אני מאוד אוהבת לאכול. אין אצלי מצב שמגיע הערב ואני מגלה ששכחתי לאכול, אבל אני במודעות, ולכן אני משתדלת לאכול הכול במידה. בסופי שבוע אני מרשה לעצמי יותר ”להתפרע“. בנוגע לפעילות גופנית, אני מקפידה לצעוד שלוש פעמים בשבוע, בכל פעם במשך שעה, בעיקר בים, ובמיוחד עם תיקה הכלבה שלי. בנוסף לכך, לפחות פעם בשבוע אני משתדלת להתייצב לשיעור ספינינג או פילאטיס.

עבור ח“כ לוי-אבקסיס, אורח חיים בריא ופעילות גופנית הם חלק משגרת היום, עוד מן התקופה שבה הייתה דוגמנית. למרות זאת, היא מודה שאורח חייה העמוס משבש לעתים את שגרת האימונים, ולכן היא מקפידה בכל הזדמנות לרכוב על אופניים. ”רכיבה על אופניים בחיק הטבע היא הבילוי המשפחתי המועדף שלנו. מעבר לשמירה על הכושר אנחנו משיגים גם גיבוש משפחתי“, היא אומרת. עם לוח זמנים עמוס כל כך, איך את מצליחה להיראות כל כך טוב? אני משתדלת לאכול הכול במידה ו... במנות קטנות. בסופי שבוע אני מקפידה לבשל ארוחות בריאות, אף על פי שאני מאוד אוהבת ג‘אנק פוד.

לחברת הכנסת תירוש קצת יותר קל לשמור על תזונה בתקופה האחרונה, וזאת בזכות בעלה יוחאי, שלדבריה הפך להיות מכור לרכיבה על אופניים. ”מאז שיוחאי רוכב, כל הבית עבר למשטר של תזונה נכונה ובריאה. אני התחלתי לרכוב גם כן, ואין ספק שזה משפיע גם על הילדים, שחווים משפחה ספורטיבית“, אומרת ח“כ תירוש. ”אצלי אוכל אף פעם לא היה עניין גדול“, היא אומרת, ”אני אוכלת כדי לחיות, ולא חיה כדי לאכול... נכון שגם אני ’חטאתי‘ לא פעם בהכנת צ‘יפסים, שניצלים וכו‘, אבל אם מקפידים לאזן בין כל אבות המזון ולצמצם את צריכת הפחמימות והמזון המתועש למינימום, כולם יוצאים מורווחים. מעבר לכך, בימים אלו אני מנסה לקדם הצעת חוק אשר לפיה המדינה תחויב בסבסוד לחם מחיטה מלאה, בדיוק כפי שהיא עושה עם הלחם האחיד. חשוב להבין שלחם בריאות הוא לא מצרך מותרות, ואסור שיהיה מזון לבעלי הכנסות גבוהות בלבד“.

מה המוטו שלך לאורח חיים בריא?

לא לעשות דיאטה כי היא פועלת הפוך ומכניסה אנרגיות שליליות ותחושת קיפוח עצמי. כדאי להשתדל לשמור על שגרת אימונים, ולא לעשות ויתורים גם כשחוזרים עייפים. צריך לזכור שהכול מתחיל ונגמר בסדרי עדיפויות. אני ממליצה לא לפסוח על ארוחת הבוקר, כי כשסדר היום שלך עמוס לעולם אין לדעת מתי תתפנה לארוחה הבאה, ואדם שבע הוא אדם רגוע, שמח ולא עצבני.

(כתבה זו פורסמה במגזין "ישראל בכושר", יולי 2010. לחץ כאן להורדת הגליון המלא)

צילם: אבי שי
צולם בחדר הכושר של כנסת ישראל.


 

חזרה לרשימת הפירסומים